Ajankohta: Tammikuu, 2017
Kokonainen viikko laivalla?! Risteily yhdellä maailman suurimmista loistoristeilijöistä oli pitkään unelmana. Made in Finland -risteilyalus todella oli myös kokemisen arvoinen elämys. Ennen matkaa oli mukava fiilistellä muiden blogitekstejä esim. Vaihda vapaalle Elinan kokemuksia.
Karuselli laivan perässä ulkopromenadilla Boardwalkilla.
Suomi kuntoon
Risteilyalusten kotimaisuusaste on usein yli 80 prosenttia, joten jokainen Suomessa rakennettava suuri risteilyalus työllistää valtavan määrän paikallisia alihankkijoita. Laivastahan suurin osa oli Suomesta ikkunalaseista ja kaiteista lähtien, ja kun tarkkaan katsoi näki aina jossain valmistusmerkin, josta paljastui suomalaisia eri valmistuspaikkakuntia. Henkilökunnastakin osa oli tietoisia tästä hauskasta faktasta ja vitsaili asiasta kanssamme.
Nousevan ja laskeutuvan baarin alla oleva suihkulähde sisäpromenadilla.
Risteilylle piti muistaa tulostaa mukaan nippu paperia: SetSail Pass, lippu, laukku-tagit, kopio ESTAsta ja kopio passista. Kummastuttaa kyllä miksei satamassa ole automaattia laukku-tageille, kuten lentoasemilla.
Laivaan siirtyminen
Säästyneet dollarinkuvat silmissä tulimme bussilla satamaan – ja varmaan ainoina matkustajina! Ensin Google Mapsin joukkoliikennereitityksen mukaisesti bussilla nro 119 tai 120 Miami Beachiltä Aventura Mallille (2,25 $/hlö) ja sieltä bussilla nro 01 (2 $/hlö) lähelle Fort Lauderdalen Port Everglades -satamaa. Bussipysäkiltä Royal Caribbeanin terminaaliin nro 18 oli kävelyä kaksi kilometriä, ja onneksi melkein koko matkalla oli jalkakäytävä (ei mikään itsestäänselvyys Jenkeissä!). Taksilla matkalle Miami Beachiltä satamaan hintaa olisi tullut lähemmäs 200 dollaria. Satama-alueelle tullessa passit ja liput tarkistettiin. Satamatyöntekijä pysäytti meidät ainoina jalankulkijoina ja kertoi, että kyllä tästä aina joskus joku kävelee, mutta matka on pidempi miltä näyttää. Lähinnä huvitti olla ainut jalankulkija, mutta sehän ei haittaa. Maapallo pelastuu askel kerrallaan ja saa askeleita aktiivisuusmittariin. Kaikki sujui varsin hyvin, vaikka isommalle matkaseurueelle en tätä vaihtoehtoa voi suositella tai jos et halua käyttää aikataulujen selvittelyyn aikaa.
Laivaan siirtyminen oli sinänsä nopea 30 minuutin prosessi, kun tulimme ajoissa jo klo 12 jälkeen satamaan. Laukut jätettiin rullakoihin terminaalin ulkopuolelle ja niissä oli jo valmiiksi tulostamamme ja teipillä kiinnittämämme tagit. Tämän jälkeen jonotetaan hetki lähtöselvitykseen, jonka jälkeen otetaan kuvat SeaPass-korttiin. Luottokortti myös liitetään tähän SeaPass-korttiin, joka toimii siis hyttiavaimena, maksuvälineenä ja henkilökorttina laivasta noustessa ja palatessa takaisin laivaan saaripäivinä.
Itse laivaan tutustumista ja merelle lähtöä voisi kuvailla intoa täynnä olevaksi eeppiseksi hetkeksi. Laivaan noustessa kaikki säntäävät syömään auki oleviin kahviloihin ja ravintoloihin, joten jonoja syntyy. Tässä vaiheessa hytteihin ei vielä pääse. Kaikki syövät niin kuin eivät olisi saaneet ruokaa vuoteen! Juuri ennen laivan lähtöä pidetään harjoitus, jossa kaikkien on siirryttävä omalle hätäkokoontumisasemalle, jossa katsotaan turvallisuusvideo. Itse kävin kuntosalilla jo ennen laivan lähtöä ja olin salivaatteissa turvallisuusinfossa jääluistelusalissa, joka oli meidän hätäkokoontumisasema.
Laivalla parasta antia ovat muut matkustajat ja henkilökunta. Ensimmäisenä iltana pääruokasalissa tutustuimme vauhdikkaaseen floridalaiseen pariskuntaan, jolla oli jo 20 Karibian risteilyä takana ja he kehuivat Allure of the Seasia parhaaksi risteilyalukseksi. Nimesimme heidät Herra ja Rouva Floridaksi. He kertoivat, että risteilyn pari ensimmäistä päivää on jonoja ja ihmiset ovat ihmeissään. Alun jälkeen kaikki rentoutuvat ja rauhoittuvat ja pääsevät risteilytunnelmaan. Näin todellakin kävi ja pyysimme myös muitakin hyviä vinkkejä näiltä rautaisilta risteilyammattilaisilta.
Kolmikerroksinen illallisravintola.
Ruokaelämyksiä?
Risteily oli melkein all-inclusive ja hintaan kuului ruokailut 10 ravintolassa ja kahvilassa, viihde ja aktiviteetit sekä halutessaan ruokaa hyttiin tuotuna. Hintaan ei sisältynyt mm. netti, alkoholit, retket maissa, smoothiet yms. eikä ruoka 10 erikoisravintolassa ja -kahvilassa. Ajatus on, että aamiaiset ja lounaat syödään missä haluaa, mutta illallinen nautitaan pääravintolassa, joka on kolmekerroksinen (jokainen kerros eri niminen ravintola, mutta ilmeisesti sama menu). Illalliset olivat hienoja ja maukkaita, muu ruoka laivan kahviloissa ja ravintoloissa oli ihan tavallista ja tarjonta vaihteli paikan mukaan. Olimme valinneet illallisille My Time Dining -vaihtoehdon, jolloin saimme mennä syömään eri päivinä eri aikaan ja pyysimme yleensä eri istumapaikan suuresta ruokasalista. Illallisella tuli syötyä yleensä kolme alkuruokaa, yksi pääruoka ja kaksi jälkiruokaa. Lista vaihtuu joka ilta, joten on hyvä maistella juuri niitä ruokia mitä mieli tekee eikä rajoituksia ole sen suhteen, kuinka monta annosta voi tilata. Illallisten pukukoodi vaihteli eikä sinänsä siitä kannata stressata. Formal night illallisia oli kolmena iltana ja silloinkin pukukoodi tuntui olevan aika väljä: osa oli pukeutunut ”vain” pikeepaitaan ja pitkiin housuihin. Illallisille ei voi myöskään ylipukeutua, joten ”parempaa seppälää” päälle vaan.
Yhtenä iltana tarjolla oli hummeria!
Hytti siivottiin kahdesti päivässä ja hyttiemäntä oli tosi hauska, varsinkin risteilyn loppupuolella keskustelimme hänen kanssaan vakavamminkin ja oli mielenkiintoista kuulla laivan henkilökunnan elämästä. Monet henkilökunnasta ovat laivalla kuusi kuukautta töissä ja kolme kuukautta vapaalla. Seuraavan päivän paperinen ohjelmavihko jaetaan hyttiin joka päivä ja ohjelmaa riittää kaikenikäisille.
Pieni kaupunki risteilyaluksen muodossa
Kaikki toimi erittäin hyvin, henkilökunta ja muut asiakkaat olivat todella ystävällisiä. Kysyttiin asiakaspalvelusta, niin laivalla oli meidän lisäksi 16 muuta suomalaista asiakasta, mutta viikon aikana vain kerran näimme muita suomalaisia. Yhteensä laivalla oli 6221 asiakasta ja noin 2000 henkilökuntaa. Kansallisuuksia oli 56. Laivalla juotiin enemmän limua kuin ikinä, koska hyttiluokkaamme kuului sodapaketti ja automaateista sai yli 100 erilaista virvoitusjuomaa ja makuvettä.
Todelliset ammattiristeilijät tunnistaa laivalla siitä, että SeaPass-kortti roikkuu heillä kaulassa olevasta nauhasta. He ovat siis ostaneet tai tuoneet mukanaan nauhan, johon kortti kiinnitetään. Nauha voi olla esimerkiksi kullattu tai timantein koristeltu varsinkin floridalaisilla rouvashenkilöillä, kutsuimme heitä ”ammattilaisiksi” laivalla.
Yksi lempipaikoistamme: Solarium-niminen K16-alue laivan keulassa.
Tekeminen ei lopu kesken
Laivalla myös otettiin aurinkoa, käytiin seinäkiipeilemässä, salilla, lenkillä laivan ympäri menevällä juoksuradalla, poreammeessa (laivalla on 10 poreammetta sekä muut uima-altaat), hierottiin käsidesiä (jota oli tyrkyllä siellä sun täällä), heilutettiin lautasliinaa parilla illallisella henkilökunnalle suosionosoituksina, laskettiin vaijeriliuku ulkopromenadin poikki, katsottiin Mamma Mia -musikaali ja akrobaattivesishow. Ja se maailman suurin kelluva kuntosali on muuten todella hyvin varusteltu! Lisäksi laiva pysähtyi kolmessa satamassa päiväretkiä varten. Itä-Karibian risteilyn satamat ovat Bahamas, St. Thomas ja St. Maarten. Osassa satamista oleskelu maissa jää aika lyhyeksi muutaman tunnin vierailuksi, joten monet ostavat laivayhtiöltä erilaisia retkiä. Retkien hinnat olivat helposti 100 eurosta ylöspäin, joten omatoimimatkailija voi etukäteen selvittämällä ja itse järjestämällä säästää tässä pitkän pennin.
Laivan eri näytöksiin paikat voi varata etukäteen netissä tai laivalla esimerkiksi hytin television kautta. Paikat jaetaan saapumisjärjestyksessä, joten varaudu menemään paikalle 30-45 minuuttia ennen näytöksen alkua, jos haluat hyvät paikat, onneksi laivalla ei sinänsä muuten tarvinnut jonotella ja odottaa.
Yksi suosikkialue laivalla oli laivan keskellä oleva vehreä puisto Central Park, jonka kohdalla myös oma hytti sijaitsi. Kaiken kaikkiaan täytyy todeta, että huikea laiva ja palvelu! Suosittelen kaikille Once in a lifetime -kokemuksena! Risteilyjähän on kaikissa maanosissa (Karibia, Välimeri, Aasia…), eri yhtiöillä (Royal Caribbean, Celebrity Cruises, Carnival, Princess, Regal, Disney, Norwegian, Holland America, TUI…) ja eri pituisina (3-12 yötä), joten vaihtoehtoja löytyy. Esimerkiksi Celebrity on suunnattu aikuisille, kun taas Disney luonnollisesti lapsiperheille. Royal Caribbean panostaa monipuoliseen tekemiseen ja tarjoaa ilmeisesti ainoana Broadway-tason musikaaleja.
Hintaa viikon Itä-Karibian risteilylle sisältäen ruokailut ja laivan aktiviteetit tuli 1036 € /henkilö parvekkeellisessa hytissä (Central Park View with Balcony) sisältäen verot, maksut ja palvelumaksut. Halvemmallakin pääsee, jos on valmis tinkimään hyttiluokasta ja laivasta.
On se valtava!
Mukavan informatiivinen kirjoitus hintatietoineen 🙂 Plussaa myös hyvälaatuisista kuvista!
TykkääTykkää
Kiitos 🙂 hyvä että on hyötyä! 🙂
TykkääTykkää
Oih, tuo Allure of the Seas ja sen merenpuoleinen parvekehytti oli varausnapin painallusta vailla vähän aikaa sitten! Päädyttiin sittenkin risteilemään Välimerellä toisella laivalla tänä syksynä, joten sitä reissua odotellessa. Kiva kuitenkin lukea näitä risteilyjuttuja, sillä niissä pääsee risteilyjen tunnelmaan mukavasti täällä kuivalla maallakin. Kyllä Karibian kirkkaat vedet ja ihana, lämmittävä aurinko kelpais nyt.
P.S.: Ainakin NCL tarjoaa myös Broadway-tason musikaaleja.
TykkääTykkää
Jep, kaikki laivat ja yhtiöt sinänsä varmasti hienoja elämyksiä 🙂 Hyvä tietää että NCL myös tarjoaa musikaaleja, Royal Caribbean kovasti mainostanut että he ainut yhtiö, joka tarjoaa Broadway musikaaleja 🙂
TykkääTykkää
Me lähdetään Oasis of the Seas -risteilijälle ensi syksynä. Napattiin melkoinen kasa tarjouksia ja meillä viikon risteily maksaa vain hieman yli 400 € hengeltä. Hauskaa päästä näkemään iso laiva, vaikka kohteista jouduimmekin tinkimään, kun aiemmat kolme Karibian risteilyä olemme risteilleet Carnivalilla.
TykkääTykkää
Oho, tässähän ihan kateelliseksi tulee noin halvoista risteilyistä 🙂 Tosiaan olen kanssa 500 € ylöspäin nähnyt viikon risteilyjen hintoja, joten laidasta laitaan löytyy ja riippuu toki minkälaisten hytin haluaa ja tarjouksista myös. Monissa tarjouksissa tarjotaan käyttörahaa laivalle. Tulette varmasti viihtymään syksyllä! Itse ajattelin että kun Carnevalille tulee seuraavat maailman suurimmat risteilyalukset 2020-luvun alussa, jotka on tilattu Meyer Turun telakalta niin niille pitää sitten päästä 🙂
TykkääTykkää
Tässä oli nyt tosiaan super tarjouksista kyse, sillä olemme parvekehytissä. Se oli lopulta edullisempi kuin ikkunahytti, jonka olisimme 2-vuotiaamme kanssa mieluummin halunneet. Raha ratkaisi 🙂 Olimme täysin oikeaan aikaan liikenteessä, kun oli niin monta tarjousta yhtä aikaa, mitä hyödyntää.
TykkääLiked by 1 henkilö
Mistä tarjouksia bongasitte?
TykkääTykkää
Tervetuloa bloggaajien joukkoon! Itse olen pyöritellyt blogia 1’5 vuotta ja nälkä maksaa syödessä. Kiitos hyvistä vinkeistä. Karibianristeily on pyörinyt mielessä ja tässä hyviä käytännön vinkkejä Miamiin. Siellä näyttää olevan kallista. Jossain vaiheessa myös kävin katsastelemassa hotellien hintoja. Olitteko risteilyltä tullessa myös yötä Miamissa?
TykkääTykkää
Kiitos!! Risteilyltä palatessa pari yötä Fort Lauderdalessa, josta kyllä tykättiin. Siellä oli rauhallisempaa ja helpompi liikkua kuin Miami Beachilla.
TykkääLiked by 1 henkilö
Oliko halvemmat hotelliyöt?
TykkääTykkää
Oli hiukan halvemmat hotelliyöt, mutta ei merkittävästi 😉
TykkääLiked by 1 henkilö
No kylläpäs oli infoo yhdessä postauksessa! Teidän risteily kuulostaa tosi kivalta, ja ainakaan tekeminen ei ole loppunut kesken. Joskus tällainen risteily oisi kiva kokeilla, ihan once in a lifetime -näkökulmasta, mutta muuten en oikein ole ikinä haaveillut risteilyistä sen suuremmin. Jotenkin ahdistaa ajatus siitä, että yhdessä laivassa pitää viettää niin paljon aikaa samat ihmiset ympärillä. Kuitenkin tällainen risteily kuulostaa ns. helpolta vaihtoehdolta, vaikka lapsien kanssa vois sitten joskus olla toimiva. 🙂
TykkääTykkää
Samoilla linjoilla ollaan 🙂 itsekin halusin kokea miltä risteilyelämä maistuu 🙂 Huvitti kun Miamin lentokenttävirkailijakin sanoi kun kerroimme menevämme risteilylle että tulisimme tämän jälkeen pian uudestaan 🙂 Risteily oli upea elämys, mutta en kaipaa takaisin, ainakaan hetkeen. Ehkä Muutaman vuoden päästä, kun tulee vielä isompia laivoja 😉
TykkääTykkää
Mä niin sytyn risteilyjutuista. Itsekin olen Allurella risteillyt, tosin vaan sisähytissä. Sekin oli jouluristeilyllä huimasti kalliimpi kuin teidän parvekehytti. Kysynnän ja tarjonnan laki toimii tehokkaasti.
TykkääTykkää
Jep, näissä kyllä tosiaan ajankohta varmasti vaikuttaa hintoihin, joulun aika on aina omissa hinnoissaan.. Upea ajankohta joulu kyllä olla tuolla risteilemässä 🙂
TykkääTykkää
Kiitos linkkauksesta ja mukava kuulla, että olet päässyt fiilistelyn makuun ennen risteilyä kirjoitusteni ja kuvien kautta. 🙂 Allure on tosiaan melkoinen laiva! Se on niin valtava, ettei sitä oikein meinaa käsittää ennen kuin sinne pääsee. Se oli kiva nähdä, mutta en välttämättä haluaisi sille laivalle takaisin, vaan pidän enemmän pienemmistä laivoista. Karibian risteilylle kyllä voisin lähteä taas koska vaan. Onneksi yksi risteily on tiedossakin, mutta hyvin eri tyyppinen ja ihan toiselle puolelle maailmaa. 🙂
TykkääLiked by 1 henkilö
Tää kuulosti kyllä kivalta reissulta. Risteilyt menee kun niitä on tarpeeksi harvoin. Toki Karibian risteilyt on ihan eri asia. Olisi se toisaalta kiva käydä katsomassa millaisia Turussa tehdyt laivat ovat.
TykkääTykkää
Jep, itse laiva kiinnosti nähdä ja upea se kyllä olikin 😀
TykkääTykkää
Mä aina innostun risteilystä tosi paljon, kun luen näistä blogeissa. Joskus vielä 🙂 Mutta jännä kuulla, ettet ihan heti lähtisi uudestaan, tuliko laivalla siis tylsää jossain vaiheessa?
TykkääTykkää
Kiitos kommentista Tiia! Olen itse lukenut blogitekstejä risteilyistä, joiden mukaan laivat on niin isoja että hyvä kun viikko riittää. Itse kolusin laivan läpi päivässä parissa ja sitten nautiskelin eri näytöksistä ja harrastusmahdollisuuksista loppuajan. Enimmäkseen laivalla olo on rentoilua ja auringonottoa valtaosalle matkustajista. Laivalla illalliset oli upeita, mutta muuten ruoka oli aika tavallista ja samaa eri paikoissa. Toki olisi sitten lisämaksullisia ravintoloita, mutta ei taas houkutellut maksaa lisää. Hyttiluokkaan kuului yksi erikoisruokailu, joka oli pettymys. Olen ehkä sen verran vaihtelunhaluinen että ihan heti en kaipaa takaisin risteilylle 😀😀
TykkääTykkää
Varmasti oli hieno reissu! Itse olen sen verran levoton matkailija, etten välttämättä jaksaisi laivalla viikkoa olla, vaikka välillä maihin pääseekin. 😉
TykkääTykkää
Hieno reissu kyllä! Jep, itsekään en lähtisi kovin usein risteilylle vaihtelun tarpeen vuoksi 😀
TykkääTykkää
Joo, kyllä tämmönen on vielä joskus koettava. Tekeminen ja syöminen ei ainakaan lopu kesken. Vähän turhalta tosin kuulostaa hytin siivoaminen kahdesti päivässä! Ei kai sitä nyt niin ehdi sotkea. 8D
TykkääTykkää
Jep, upea elämys kyllä 😀
TykkääTykkää
Nämä risteilyt kyllä kiinnostaa kovasti, joten on mukava lukea eri aluksista ja erilaisista kokemuksista. Nam, mitä ruokia! Se taitaisi ainakin itselleni olla se päivän kohokohta aina laivalla.
TykkääTykkää
Upea elämys kyllä! Ruoka ei loppunut kesken 😀😀
TykkääTykkää
jotenkin en usko, että olen ihan Karibianristeilymateriaalia – ainakaan muutamaan vuosikymmeneen 🙂 Olisihan tuo toki logistisesti varsin vaivaton tapa saada vierailtua useammassa maassa samalla vaivalla, mutta veikkaan muutaman tunnin pintaraapaisun jossain risteilyturisteille rakennetussa rinnakkaistodellisuudessa olevan kuitenkin jotain ihan muuta, mitä itse reissuiltani haen…
TykkääTykkää
Valtaosa ajasta ollaan tosiaan laivassa, joten sinänsä pitää henkisesti valmistautua nauttimaan laivasta 😀 Hauska elämys kyllä että suosittelen kuitenkin kerran kokeilemaan!
TykkääTykkää
Kiinnostava kirjoitus! Tärkeimmät eli jälkiruokakuvat jäivät puuttumaan. 🙂 Merisairaana en viihdy laivoilla, mutta Karibian risteily olisi kiehtova kokemus.
TykkääTykkää
Kiitos! Jälkiruuat on kyllä hyvät tuolla laivalla 😀
TykkääTykkää