Arvostelussa Qatar Airways ja kohtaamisia ilmassa.

Matkustin helmikuussa 2018 ensimmäistä kertaa Qatar Airwaysilla ja odotukset olivat kovat maailman parhaaksi valitulla lentoyhtiöllä matkustaessa. Hyvät lentotarjoukset ja stopoverin mahdollisuus Dohassa kiinnostivat erityisen paljon.Enintään 96 tunnin eli 4 vuorokauden stopover Dohassa on mahdollinen, kun lennon varaa suoraan Qatar Airwaysin sivuilta ja valitsee Multicity-vaihtoehdon.

IMG_2149

Esimerkiksi Helsinki-Doha -lennolla on Economy-luokassa tarjolla lämmin ateria nousun jälkeen sekä välipala ennen laskeutumista. Aterialla on kolme vaihtoehtoa, ja juomia (sisältäen alkoholijuomat) tarjoillaan läpi lennon. Tapa, jolla juomia ja ruokaa tarjoillaan, on kuitenkin hieman ongelmallinen. Ruoka ja juoma tarjoillaan yhdellä kertaa samasta kärrystä, mikä on kovin hidasta palvelun kannalta. Tämä johtaa siihen, että muutaman rivin edelläsi istuvat matkustajat ovat jo saattaneet syödä ja juoda, kun kärry tulee kohdallesi. Juomavalikoima on sen verran laaja, että henkilökunta ravaa jatkuvasti toisista kärryistä juomia hakemassa, kun kaikki vaihtoehdot ei millään mahdu yhteen kärryyn. Ruokailun jälkeen myös kahvi ja tee tarjoillaan kärrystä, johon samaan aikaan korjataan pois tarjottimia, mikä johtaa helposti siihen, että menee pitkä aika ennenkuin tarjottimet kerätään paikoilta pois. Sinänsä nämä eivät ole isoja asioita, eikä matka tietenkään mene tarjoilusta pilalle, mutta on mukava tarkkailla eri lentoyhtiöiden käytäntöjä. Satunnaisesti lennon aikana aterioiden lisäksi lentoemännät kiertävät vielä juomatarjottimen kanssa, muuten juomia saa toki pyytämällä.

Night Kit jaetaan kaikille Economy-luokassa mikä on aina plussaa ja varsin hyvää palvelua. Economy-luokassa se on jaossa Qatar Airwaysin lisäksi toisella suosikkiyhtiölläni eli Turkish Airlinesilla.

IMG_2164

Konetyyppi kaikilla lennoilla Helsinki-Doha ja Doha-Ho Chi Minh City oli A330. Viihdejärjestelmän valtavan kokoinen boksi joka toisen istuimen alla vie liikaa jalkatilaa. Viihdejärjestelmässä ei ollut kosketusnäyttöä vaan vanhanaikainen ohjain, jonka käyttö ei ollut aina helppoa. Laajarunkokoneessa oli istumapaikkoja 2 + 4 + 2, joka on varsin miellyttävä combo varsinkin kahdestaan matkustaessa.

IMG_3271

Kohtaamisia ilmassa

Lennolla Ho Chi Minh Citystä Dohaan kohdallemme sattui lentoemäntä, joka vaikutti kovin stressaantuneelta. Hän unohteli ruoka- ja juomatilauksia ja jopa tylysti kääntyi pois, kun asia oli kesken. Hänen kollegakin kehoitti häntä rentoutumaan lennon alussa. Vaikutti, että lentohenkilökunnan yhteishenki ei ollut lennoilla huipputasolla. Tässä pätee vanha totuus, että kun jokin asia menee pieleen asiakaspalvelussa, niin sitten monta muutakin asiaa menee pieleen.

Päätimme rakentavan palautteen kautta tarttua härkää sarvista ja lentoemännän kollegalle ystävällisesti kerroimme olevamme huolissaan tämän lentoemännän voinnista, koska hän vaikutti stressaantuneelta. Henkilökunnan ensisijainen tehtävähän lennoilla on matkustajien turvallisuus ja toimiminen hätätilanteissa, joten lähinnä olimme huolissaan hänen jaksamisestaan emmekä niinkään huonosta asiakaspalvelusta. Kollega vaikutti heti ymmärtävän palautteen ja otti palautteen vakavasti ja lupasi välittää sen lentoemännälle. Positiiviseksi yllätykseksi hetken kuluttua tämä stressaantunut lentoemäntä tuli luoksemme keskustelemaan. Hän kertoi henkilökohtaisista syistä ja lentoyhtiön kiireisen työn asettamista paineista, joista johtuen oli ollut tyly ja pahoitteli tilannetta. Kävimme läpi hänen kanssaan asian hyvin rakentavasti ja suorasti keskustellen. Meille kaikille jäi tästä hyvä ja myötätuntoinen olo.

Täytyy sanoa, että rakentavan palautteen antaminen ja henkilökohtainen tilanteen läpikäynti pelasti tilanteen. Palautteen antaminen heti antaa ymmärrystä molemmille osapuolille, eikä jälkikäteen netissä annettavasta palautteesta olisi ollenkaan samanlaista hyötyä. Näin jälkikäteen ajateltuna vaikutti, että hän oli todella sen tarpeessa, että joku pysähtyy ja kysyy häneltä miten hän voi ja jaksaa.

Muillakin lennoilla on mukava jutella henkilökunnan kanssa, ja eräs Helsinkiin tuleva lentoemäntä kyseli meiltä innoissaan jopa baarivinkkejä.

IMG_2199

Lopuksi

Dohan Hamadin kansainvälinen lentokenttä on ehkäpä upein kenttä, jolla olen viettänyt aikaa. Se on vuonna 2014 valmistunut ja maksanut hulppeat 16 miljardia, huh! Lentokentällä huomaa, että se on viimeisen päälle suunniteltu toimivaksi, kun kerrankin on alusta saakka voitu suunnitella kokonaisuus. Lentokentällä on oma automaattijuna, joka kulkee yläilmoissa ja kuljettaa terminaalin eri osien välillä matkustajia tehokkaasti.

Kaikenkaikkiaan tuntuu, että Helsinki-Vantaalta lentävistä yhtiöistä omaan makuun parhaat lentoyhtiöt kaukokohteiden, hinnan ja palvelun osalta ovat Turkish Airlines ja Qatar Airways, joten jatkossa myös on varmasti luvassa Qatar Airwaysin lentoja.

IMG_5770

15 thoughts on “Arvostelussa Qatar Airways ja kohtaamisia ilmassa.

Add yours

  1. Monet pitävät lentokoneessa syömisestä ja arvostavat ruokia ja välipaloja. Itse taas en oikeastaan syö koneessa paljoakaan (OK, busineksen sapuskat kylläkin usein ihan OK) ja juuri tuo ruokien tuominen, roskien poiskorjaaminen ärsyttää, kun haluaisi vain nukkua. Ja etenkin se ärsyttää, mikäli toiminta on hidasta.

    A330 on varsin pepusta, mutta jos saa ikkunan vierestä paikan, niin kyllä siinä voi elää.

    En usko, että lentoemäntien henkiseen tai fyysiseen hyvinvointiin tuolla firmalla kiinnitetään paljoakaan huomiota. En sano, etteikö teillä olisi maksavana asiakkaana oikeus narista – tietenkin on. Pohdin lähinnä sitä, miten lentoturvallisuutta parantaa se, että asiakkaat valittavat lentoemon käytöksestä toiselle lentoemolle koneen ollessa ilmassa. Kyllä henkilökunta varmasti itsekin havainnoi, jos joku alisuorittaa. Valituksen kohteena ollut sai todennäköisesti jonkun merkinnän.

    Henkilökohtaisesti minulla ei ole kovinkaan suurta luottamusta eräiden maiden matkustamohenkilökunnan kykyyn toimia hätätilanteessa. Luotan pikemminkin uuteen lentokalustoonsa ja siihen, että koneiden keulassa on länsimaalaisia ammattilaisia.

    Tykkää

    1. asiakaspalvelun osalta ainahan sitä voi mielipiteensä esittää saamastaan palvelusta. Tässä ei tarkoituksena ollut narista huonosta palvelusta vaan enemmänkin se että onko kaikki ok, kun henkilökunnan käytös herätti huolestusta. Joo, lentoturvallisuudessa isoin rooli on lentokalustolla ja lentäjillä 😀👍🏻

      Tykkää

  2. Minun viime syksyinen ensimmäinen Qatar-lentokokemukseni oli kaiken kaikkiaan jotain aivan muuta kuin sinun. MIkään ei toiminut alkaen lentojen siirroista ja informoinnista muutosten suhteen. Jossain vaiheessa teen episodista jutun, kun se ei enää aiheuta samanlaisia vihanpuuskia kuin vielä nytkin tekee.

    Mutta kiva, että saitte keskusteltua lentoemännän kanssa. Oli sitten henkilökohtaisia ongelmia tai kiirettä, heidän tehtävänsä on ensisijaisesti palvella ja taata matkustamon turvallisuus omalta osaltaan. Ja jos on ongelmia, niitä ehkä kannattaa sitten selvitellä ne esimiehensä kanssa maassa kuin matkustajien kanssa ilmassa.

    Tykkää

  3. Tätä olin itsekin harkinnut, kun aloittivat yhden pysähdyksen lennot Australiaan ja vielä edullisin tarjouksin. Hyvän rehellinen postaus, jossa tuotiin myös parannettavia asioita ilmi. Toivotaan tosiaan, ettei tuolle lentoemännälle tullut mitään ekstramoitteita, en usko kuitenkaan 🙂

    Tykkää

  4. Aina ei lennoilla mene kaikki putkeen. Näytti Finnairinkin viimeisellä lennolla ollut varsin tressaantunut lentoemäntä, joka oli varsin tyly välillä kaikille ja välillä taas ystävällisempi. Mitä lie väsymystä ollut, mutta ei se kyllä kenenkään fiilistä parantanut vaan pitkällä lennolla vain pahensi. Mitä sitten tulee ruokiin, niin onneksi tuli syötyä laadukkaasti ennen lentoa – ei tehnyt mieli syödä tarjottuja safkoja. Maku on yksi seikka, näkö sitten toinen. Toivottavasti paluulennolla on paremmin asiat, muuten jää Finskin touhusta huono maku. Yleisesti ottaen ei ole ollut Finnairista valittamista, mutta en tiedä onko syynä se, että samalla lennolla on myös ”pakettimatkalaisia”. Aika näyttää…

    Meni mun kommentti ohi aiheen, mutta oli mielenkiintoista luettavaa, koska Dohan stop-over kiinnostaa Aasiaan päin suuntautuvilla lennoilla. Hyvä sinänsä, että otit asian esiin henkilökunnan kanssa jo lennolla.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Create a website or blog at WordPress.com

Ylös ↑

%d bloggers like this: