Air Francesta tulee ensimmäiseksi mieleen tyyli ja hyvät tarjoilut. Tällä kertaa ilmojen superjumbon kyydissä fiilistelyyn oli enemmän aikaa. Edellisen kerran maailman suurimmalla matkustajakoneella A380:lla lensin vuonna 2013 Lufthansan siivin alakerrassa ja silloin pyysin lennon lopuksi päästä vilkaisemaan yläkertaa. Hauska stuertti kierrätti ylhäällä, jossa oli first-, business- ja premium economy -luokat sekä perällä pieni econymy-luokka. Silloin jo sanoin, että ensi kerralla yläkertaan, kiitos. No nyt sitä pääsi yläkertaan ihan economypaikan hinnalla, koska myös Air Francen koneessa oli yläkerran perällä pieni economy-luokka. Haave siis sinänsä toteutui vaikkakaan ei paremmassa luokassa. Mutta olihan maisemat paljon paremmat. 😉
Pariisin Charles de Gaullen lentoasema ei ole kovin kehuttava eikä siten myöskään vaihtokenttänä paras mahdollinen. Lennot Helsinki-Pariisi-Johannesburg-Kapkaupunki ja Kapkaupunki-Pariisi-Helsinki kustansivat 502 € eli edullinen hinta oli kohdillaan. Kapkaupunkiin on alkanut näkyä muitakin edullisia 500 € lentotarjouksia mm. Turkish Airlinesilla.
Air Francen oma appi ja mobiilisivu olivat melko huonoja eikä paikkojen valinta toiminut kunnolla. Nettisivujen kautta läppärillä se onnistui, mutta sitten taas lähtöselvitysautomaatilla näkyi vanhat paikat. Tiskiltä sai kuitenkin bording passit, joissa oli haluamamme paikat. Sama säätö palatessa eli sovellus on ihan susi. Paikkojen vaihtaminen ei onnistu mobiililaitteilla kunnolla, minkä vuoksi itse en valitsisi Air Francea uudelleen kaukomatkalle, jos on kaksi kuta kuinkin samanhintaista vaihtoehtoa.
Air Francen lento Pariisi-Johannesburg taittui siis kaksikerroksisella A380 -koneella. Saimme varattua economy-luokasta yläkerrasta paikat ilman lisämaksua, mikä oli mukava yllätys. Ensimmäistä kertaa siis lentokoneen yläkerrassa. Noiden jättikoneiden bording alkaa aina aikaisin, koska matkustajia on paljon. Tällä viikolla uutisoitiin että Airbus lopettaa ilmojen superjumbon valmistamisen.
Menomatkalla Pariisi-Johannesburg economy-luokassa oli jaossa kuulokkkeet viihdejärjestelmään, tyyny, peitto ja kiva kuvioitu unimaski. Koneen viihdejärjestelmä oli vanha, mutta toimi hyvin. Järjestelmässä on usb-pistoke omien laitteiden lataamista varten. Kosketusnäyttö ei toimi hipaisusta vaan vaatii tökkäisemistä. Voi olla häiritsevää, jos takana sattuu istumaan kovaakin tökkivä henkilö. Kone ja penkit ovat aika kuluneet jo eikä omalle selälle penkit olleet parhaat mahdolliset.
Tarjolla illallinen ja aamiainen kaukolennolla
Ennen tarjoilun alkamista jaettiin ruoka- ja juomalistat sekä käsipyyhkeet. Illallisvaihtoehtoja oli kaksi ja tosiaan turistiluokassakin on ilmaista samppanjaa tarjolla aperitiiviksi! Juomalista oli hyvin laaja, jota tosin yölennolla ei paljon viitsi hyödyntää. Aamupalana oli tarjolla munakas ja leipää. Parhaiten Air Francesta jäi mieleen ystävällinen lentoemäntä, iso kone ja ruoka sekä koko lennon ajan tarjolla ollut laaja valikoima pikkusuolaisia ja -makeita, joita voi hakea keittiöstä.
Ruoka maistui paremmalta kuin miltä se näytti
No olihan sitä samppanjaa tosiaan economy-luokassakin tarjolla ruokailun yhteydessä!
Lentoyhtiö vaihtoikin paluulentomme Air Francen myöhästymisen takia KLM:n operoimaksi. Tämä oli mukava yllätys, sillä näin pääsimme lähtemään vain 20 minuuttia myöhemmin ja saavuimme Helsinkiin vain tunnin myöhemmin. Kaukolennolla KLM:n laajarunkokone oli uusi ja siisti, ja penkit ja jalkatila todella hyviä. Viihdejärjestelmä oli myös myös todella toimiva. Koko lennon oli kuuma omaan makuun eikä ruoka ollut kovin hyvää tai mieleen jäävää. Economyssa ei ollut ruokalistaa eikä ruokaa voinut valita. Ero Air Franceen oli selkeä, koska KLM:n kone oli parempi, mutta tarjoilut vaatimattomampaa tasoa.
Air France täytti 85 vuotta ja teema näkyi myös menu-kortissa.
Mielenkiintoista lukea tästä kun olemme paraikaa Afrikassa ja lentämässä Air Francen kolmekasikymppisellä muutaman viikon päästä Nairobista Pariisiin. Busineksessa vielä joten eiköhän tarjoilut tule ainakin tämän perusteella olemaan kohdillaan! 😁
Tultiin muuten KLM:n lennolla tänne suuntaan ja olen samaa mieltä, kone oli kyllä tilava ja uusi, mutta TODELLA HUONO ilma, eikä ruoka ollut kyllä meidän lennolla suoraan sanottuna mistään kotoisin. Muuten kyllä palvelu pelasi moitteettomasti.
TykkääTykkää
Samoja fiiliksiä siis KLMstä ja en tajua miten voi olla niin huono ilma lentokoneessa 😀 uskon että Air Francen business on varmasti hyvä 😀
TykkääTykkää
Kiva arvostelu!
”Paikkojen vaihtaminen ei onnistu mobiililaitteilla kunnolla, minkä vuoksi itse en valitsisi Air Francea uudelleen kaukomatkalle, jos on kaksi kuta kuinkin samanhintaista vaihtoehtoa.”
Heh, minulla oli taas sellainen kokemus AirAsiasta, että en käytä kuin heidän mobiiliaan. Ovat panostaneet mobiiliappiin niin, että sillä sujuu ostaminen, paikkojen varaaminen ja maksaminen paljon helpommin kuin tietokoneella. Samoin Norwegian pelittää kännyssä paremmin kuin läppärillä.
TykkääTykkää
Hyvä että hyviäkin kokemuksia mobiilista! Ja Finnairin appia on myös kehuttu toimivaksi. Tykkään että kaukolennoilla saa valita itse paikkansa etukäteen, joten jos hinta on sama niin silloin vaikuttaa kaikki tämäntyyppiset asiat myös valintaan.
TykkääTykkää
Tuo A380 olisi kyllä kiva kokea jossain vaiheessa ja nimen omaan tuolla yläkerrassa. Air Francesta ja KLM:stä itsellä on pelkästään positiivisia kokemuksia, joten mielelläni nauttisin lasillisen shampanjaa turistiluokassa normaalin viinin ja oluen kera 😀 Oli mielenkiintoista lueskella vertailua näistä lennoista.
TykkääLiked by 1 henkilö
Jep, itselläkin aina tuurista kiinni että sattuuko omaan suunnitelmaan A380 lennot sopia 😀
TykkääTykkää
Täytyy tunnustaa, että jossain vaiheessa olen jo harkinnut tsekkaavani mitä kaikkia reittejä tuolla lennetään ja harkitsevani sen tutkimista, että voisiko johonkin suunnitelmissamme olevaan kohteeseen vaikka vähän mutkan kautta sisällyttää lennon tuolla 🙂
Etenkin nyt kun ne parin vuosikymmenen kuluessa ilmeisesti jo poistuvatkin taivalta.
TykkääTykkää
Jep, kannattaa kyllä! Onneksi on tosiaan useampi vuosi vielä aikaa lentää 😀
TykkääTykkää
Sama uutinen 380 valmistuksen lopettamisesta sattui silmiin itselläkin ja kieltämättä mietin silloin, että olisipa kiva matkustaa lentokoneen yläkerrassa. Hyvä, että tähän saumaan löytyikin heti postaus asiasta. 🙂 Joku kerta vielä superjumbon kyytiin itsekin. + hyvä vinkki Air Francen appi, joka tulee kohta käyttöön seuraavalla lennolla Torinoon.
TykkääTykkää
Jep, FOMO iskee kun tuli uutinen valmistuksen lopettamisesta 😀😀
TykkääTykkää
Olipa mielenkiintoista lukea postauksesi etenkin tuosta 380:stä. Pari kertaa olen päässyt lentelemään noilla jättiläisillä ja kyllähän se teki vaikutuksen. Tuollainen kiertomatka koneessa olisi varmaan kiva kokea etenkin, kun matkustuspolitiikastamme johtuen emme ole koskaan raaskineet maksaa maltaita business-luokasta. Ehkä vielä joskus…
TykkääTykkää
Jep, vielä ehtii Asko 😀
TykkääTykkää