Turkish Airlines on lentoyhtiö, josta mieleeni tulee itselle paljon positiivisia asioita ja kokemuksia, kun takana on useampia lentoja lähinnä Aasian eri kohteisiin. Onhan Turkish Airlines valittu vuosina 2011-2016 kuusi kertaa peräkkäin Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi. Mukava yksityiskohta on, että kansainvälisten lentojen istuinpaikan voi economy-luokassa varata maksutta jopa 100 päivää ennen lentoa. Esimerkiksi kahdestaan matkustaessa on mukava valita ”oma” kahden istuimen setti koneen perältä, jos koneessa muuten on vain kolmen istuimen settejä. Paikanvalinta onnistuu netissä Manage Booking -kohdassa tai appissa My Flights -kohdassa tai soittamalla asiakaspalveluun. Isomman jalkatilan paikat eivät kuitenkaan ole maksuttomia. Jos paikkaa ei ole valinnut etukäteen, se onnistuu toki normaalisti check-inin yhteydessä 24 tuntia etukäteen.
Ruoka ja juomat ovat erinomaista lennoilla ja niitä voikin aina kehua. Voi kun muutkin yhtiöt tarjoilisivat yhtä hyvää ruokaa. Oma juomasuosikki on tuore lemonade, jota saa yleensä pyytämällä eikä sitä olla heti tuputtamassa. Se on mukavan sitruksisen raikasta eikä imelää makulitkua.
Tällä kertaa meillä oli lennot Kazakstaniin Helsinki – Istanbul ja Istanbul – Nur-Sultan sekä takaisin Almaty – Istanbul ja Istanbul – Helsinki. Economy-luokan matkustajillekin jaetaan Amenity Kit, joka sisältää lyhyemmillä yölennoilla silmäsuojan, sukat ja korvatulpat sekä kaukoyölennoilla lisäksi huulivoiteen, hammasharjan ja hammastahnan. Kaikilla lennoilla on hyvä viihdejärjestelmä ja osassa elokuvia on tekstitykset jopa suomeksi.
Lennolla Istanbulista Nur-Sultaniin sattui hyvä tuuri, kun lähtöportilla pyytämättä ja yllättäen tarjottiin ilmaista business upgradea. Sehän sopi ja matka sujuikin hyvin erinomaisia ruokia syödessä mukavasti isossa tuolissa eli mahtava aloitus lomalle ja ennestään parantaa vielä omia fiiliksiä yhtiön palvelusta. Esimerkiksi Finnairilla lyhyiden lentojen business-luokan tuolit ovat tavallisia tuoleja, mutta Turkish Airlinesilla nekin ovat isoja ”nojatuoleja”.
Ainut asia, joka hieman ärsytti Turkish Airlinesilla oli levoton ja pitkä Lego Movie 2 -animaatiomuotoinen turvavideo, joka näytettiin kahteen kertaan peräkkäin, ensin turkiksi ja sitten englanniksi. Video alkaa jo ärsyttämään, kun sen on nähnyt pari kertaa. Monesti vielä äänet ovat aika kovalla sen ollessa päällä, toki turvallisuutta varten. Sääliksi käy henkilökuntaa, jotka joutuu tuota videota kuuntelemaan monta kertaa päivässä. Tosin onneksi turvavideo on ilmeisesti aivan äskettäin vaihdettu uuteen rauhallisempaan.
Istanbulin uusi kenttä parantaa myös entisestään matkustuskokemusta Turkish Airlinesilla. Vanha kenttä oli kovin basaarimainen ja hälyisä. Uusi kenttä on avara, moderni ja tunnelma on rauhallinen, vaikka kenttä onkin suuri. Uudelta kentältä nousi viereiseltä kiitotieltä toinen kone samaan aikaan lentoon, mitä harvemmin näkee – tämäkin kertoo kentän olevan kapasiteetiltaan varsin iso.
Lentojen hinnat ovat varsin kilpailukykyisiä, joten varmasti muutkin päätyvät varaamaan yhtiön lentoja Helsingistä kaukokohteisiin. Edullisia Turkish Airlinesin lentotarjouksia varsinkin kaukokohteisiin löytyy jatkuvasti myös Lennot Suomesta lentosivuston kautta. Mitkä ovat omat kokemuksesi Turkish Airlinesin palvelusta?
Itsekin tykkään kovasti Turkishista. 🙂 Ruoka, palvelu ja viihtyvyys on aina ollut ihan ykkösluokkaa. Ihana saada upgrade 🤩
TykkääTykkää
Jep, samoja fiiliksiä siis 😀😀
TykkääTykkää
Ruoka on parasta turkkilaisella. Haluttaisi kovasti nähdä tuo uusi kenttä, ehkäpä jo ensi vuonna.
TykkääTykkää
Ruoka jää kyllä mieleen Turkish Airlinesin kyydissä 😀
TykkääTykkää
Turkkilaista ei ole tullut vuosiin käytettyä. Aikanaan testattiin mannertenvälinen business, joka oli kyllä erinomaisen hieno kokemus. Nyt on muutamaan kertaan katseltu lentoja, mutta päädytty joko eri kohteeseen tai eri lentoyhtiöön. Tekisi mieli kyllä testata jälleen ihan jo tuon uuden lentokentänkin takia. Näyttää hienolta.
TykkääTykkää
Joo, kenttä on kyllä nyt tosi onnistuneen oloinen 😀
TykkääTykkää
Turkishia on käytetty aika paljon Keski-Aasian suunnan matkoihin. Vanha kenttä toimi aikoinaan innoittajana Dinersin kortin hankintaan, sillä pitempiä aikoja kentällä ei vaan kestänyt ilman loungea! Jokohan uudella kentällä on free wifi – seuraava lento tuota kautta luultavasti viimeistään toukokuussa.
TykkääTykkää
Vanhalla kentällä tuli itsekin oltua loungessa, tosiaan kun muuten se vanha kenttä ei ollut viihtyisä. Joo, oli ilmainen netti kentällä 😀
TykkääTykkää
Olen ainakin pari kertaa lentänyt Turkish Airlinesilla kun on sattunut edulliset lennot. Ei mitään valittamista, ruoka on ollut hyvää.
TykkääTykkää
Jep, hyviä fiiliksiä muillakin Turkishin palvelusta 😀
TykkääTykkää
Mulla on myös hyviä kokemuksia TA:sta. Parhaimmat lentokonepastat olen heidän kyydissä syönyt. Sitä olisi voinut ottaa vaikka toisen annoksen 🙂 Uusi kenttä näkemättä mutta toivottavasti pääsisi joskus taas Istanbuliin. Se on yksi lemppareistani.
TykkääLiked by 1 henkilö
Joo, pastat on ollut kyllä hyviä Turkishin kyydissä 😀
TykkääTykkää
Nyt tekisi mieli lähteä lentämään Turkishilla pelkästään tuon lemonaden vuoksi! 🙂 Kuulostaa siltä, että jossain on vielä ”vanhoja hyvän ajan” lentoyhtiöitä!
TykkääTykkää
Niinpä! Suosittelen kyllä 😀
TykkääTykkää
Lemonade näyttää hyvältä! Tuosta uudesta kentästä olen lukenut, ja näyttää varsin hienolle. Samoin lentoyhtiön lennoista yleensä kuulee vain positiivista. Omista Turkish Airlinesin lennoista on niin paljon aikaa, että en muista niistä juuri mitään.
TykkääLiked by 1 henkilö
Jep, varsin hyvä kuva tuntuu yleisesti olevan lentoyhtiöstä 😀
TykkääTykkää
Onko laukut menneet suoraan kohteeseen esim. HKI-bangkokin lennoilla ? Ihmettelen vaan kun skyscannerin sivuilla on lento, missä on ist:lla koneen vaihtoaikaa 4tuntia ja silti varoitetaan ”vaihto omalla vastuulla”. Kyllähän nyt luulis tänäpäivänä laukut menevän suoraan määränpäähän, eikä jatkolennoilla joudu tekemään uusia lähtöselvityksiä laukkuineen.
TykkääTykkää
Joo, laukut menneet suoraan perille asti kohteeseen kun ollut yksi vaihto. Kieltämättä jännä varoitus, jos menet vaikka momondon kautta varaamaan niin tuleeko silloinkin varoitus vai onko se vaan Skyscannerin oma huomautus..
TykkääTykkää